måndag 1 maj 2023

Murstensdalen

En av alla föreningarn jag är med i är en undergrupp till Nora Scoutkår och heter Noravandrarna. Där anordnas det vandringar av olika slag och denna var en av dem. 

I Murstensdalen finns två slingor, de börja och slutar på samma ställe men den kortare (fem km) viker  av och ansluter vid Gruvtjärnen, den andra slingan är på nio km. Jag räknade snabbt ut att den på nio km blir för mycket för mig så så jag valde att gå med gruppen tills femman vek av västerut. Sagt och gjort. 

Visserligen var slingan (enligt kartan) kortare men aj så jobbig den var. Nedstigningen (nerhalkningen) till ravinbottnen och myren gick riktigt bra. Men sen skulle jag ju upp på nästa sida, maj gadd, jag var livrädd att ramla för då hade jag nog slagit ihjäl mig. Det blev rena bergsklättringen men jag kom faktiskt upp. Vädret var så fint och jag hade förutseende nog tagit med mig ett liggunderlag så när jag väl kom fram till Gruvtjärnen så blev det kaffe och en stund på rygg. Belöning när man mest behöver den så att säga. 

Rätt bra illustration av Murstensdalen, myr och sten i en dal

Som vanligt så fastnade jag för ett par träd. Det ena hade en uthuggning och jag tror att det är ett gammalt märke som visar på vart stigen går, men jag kan ha fel, upplys mig gärna. Det andra trädet var nästan lite, hm... ska vi säga utmanande... Här kan man ju låta fantasin spela 😜






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar