onsdag 24 maj 2023

Gamla träd i Trystops ekäng

 När jag är ute och går kommer jag ofta på mig att stanna vid gamla träd, ofta fotar jag dem också. Det är något vördnadsbjudande över dem och man riktigt känner att trädet varit med under långliga tider och att de sett och hört en massa saker. Det var säkert inte för inte som J.R. Tolkien tog med gamla träd som karaktärer, de där Enterna ni vet. 

PRO har en kurs som heter Natur och Fritid i Örebro län, den kursen har jag gått nu i år och denna gång gick resan till Trystorps Ekäng, sydöst om Örebro. Vi blev guidade runt en jättefin slinga, där fanns det mycket att se och förundras över. Vi kom just i rättan tid för att se alla utslagna vitsippor i backarna, få saker är vackrare. Vi hittade också ett bestånd med Vätteros, de saknar klorofyll och är en snyltrotväxt, alltså en parasitväxt.  https://gronarader.se/natur/skogsfru-tallort-vatteros/


En gammal död ek. Ser ni kvinnan? 

Den sista granen.... 

Kan det vara granbarkborre, fast på ek?

Vätterosen snyltar på trädrötter från bl a hassel, asp och poppel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar