tisdag 14 december 2010

Bilar, garantier och konsumetköpslagen

Måste bara berätta. Vi har köpt en ny (begagnad) bil, en BMW 535d som är lyxig och härlig så in i vassen. Eller inte. Det har visat sig att någonting som heter Control Center inte fungerar mer än sporadiskt. Problemet är att där styr man radio, CD, navigation, klimat, värme, man håller koll på körekonomi, förbrukning mm. mm. mm. En ganska väsentlig del av bilen alltså.
Hasse mailade försäljaren som skickade ärendet vidare till garantiavdelningen. När Hasse ringde upp idag sa frågade handläggaren vad vi  hade för typ av garanti på bilen. Hasse svarade att vi hade 3-månadersgarantin. Ja, då gäller inte den i det här fallet blev svaret för den gäller bara om det handlar om fel som äventyrar trafiksäkerheten. Jaså, sa Hasse, men jag hävdar konsumentköpslagen. Ja då blir det en annan sak svarade handläggaren, jag ska genast tala med försäljningschefen. Och minsann, nu ordnade det sig riktigt bra. Det är bara att lämna in bilen så ska de åtgärda felet. 
Är det inte liiiite lågt att först säga att det inte går att göra något för att sedan då konsumentköpslagen kommit på tal, ändra sig? Ja faktiskt gjorde de ju en pudel när jag tänker efter.

Nu är jag så himla nöjd med mig själv då jag lyckats lägga in en massa bilder på köket och vardagsrummet att jag nog slutar skriva nu. Mae höres, som man säger i Jämtland.

2 kommentarer:

  1. Helt sanslöst och förbannad blir jag, eftersom jag vet med mig själv att jag inte alltid har järnkoll på alla mina rättigheter. Det gäller att alltid ligga steget före eftersom man alltid befinner sig i underläge (åtminstone för det mesta)- men hur orka alltid ligga steget före... Fy för den lede. Men som min pappa alltid sa: "So ist das Leben". Känn dig blåst även i stiltje. Och jag brukade säga: Gå utanför din dörr och känn dig blåst. Men det räcker att stanna inne. Alla abonnemang; telefon, tv, el, försäkring, bla bla.
    Tänk vad skönt att din Hasse var såpass rapp i tungan! Lycko er! :-) Men arg blir jag!
    HildaPilda
    PS! Jag MÅSTE kommentera som "anonym" eftersom alternativen jag får funkar inte för mig :-( DS

    SvaraRadera
  2. Håller som vanligt med dig Hilda, även i :-( att man måste skriva som anonym.
    Fan att man ska behöva hålla koll på allt. Men man lär sig förhoppningsvis så kanske slipper någon annan bli lurad på samma sätt.

    SvaraRadera