tisdag 23 november 2010

Möss i husbilen

Ja, vi har ju alltså en husbil, en Kabe Travelmaster 700LXL. En flong ny husbil som vi hämtade i juni. Vi har varit iväg ett par gånger, till Jämtland med två av Hasses barn och en vecka i Västergötland på tu man hand. Husbil är verkligen grejen, det är så toksmidigt att resa runt så vi bara sitter och myser. Inte många som har så fin tomt och så fin utsikt som man kan ha när man stannar till vid härliga sjöar och vida skogskanter.

I alla fall, vi hade varit ute en sväng över helgen och veckan efter skulle Hasse gå ut och dra för draperiet mellan bodelen och "bildelen". Han kom in vit i ansiktet och berättade att det var MÖSS i husbilen. Vi ut med ficklampa och råttfällor, det var musspår i vartenda skåp och skräp på golv och soffor. Under ca en vecka fick vi fast SJU möss i fällorna och vi hade ett jäkla jobb att göra rent hela husbilen. Fick plocka in varenda pryl för att göra rent, har köpt burkar och lådor så att inga påsar eller paket ska finnas. Vi har också dammsugit, torkat och vädrat hela bilen, det står bunkar med ättika och det ligger hackad lök på strategiska ställen.

Det är inte klokt vad de små liven kan ställa till, hittade musskit på sängen och då trodde jag att jag aldrig skulle kunna åka i husbilen igen. Nu tror jag (och är ganska säker på) att musskitarna ramlat ner från skåpen.
Vi kontaktade husbilsfirman för att ta reda på vad som gällde. Det visade sig att varken garanti, försäkring, husbilsfabrikant eller biltillverkare tar något ansvar. Man trodde ju i sin enfald att en husbil av 2010 års modell skulle vara hyfsat isolerad, men icke. Tipsade i alla fall försäkringsbolaget om behovet av en ny typ av försäkring, en husbil är ju faktiskt en fritidsbostad också, och en vansinnigt dyr sådan. Inte mer än rätt att man kan kräva vissa kvalitéer tycker både Hasse och jag.

Nä hörrni, dags att ta en dusch och dags att fixa lite middag. Hör av mig en annan dag, en dag då det kanske inte blåser så överdjävligt som det gör idag.

6 kommentarer:

  1. Haha - underbart inlägg! :-) Inte för att jag är skadeglad på något vis - har haft exakt samma problem själv! :-( Men jag har numera en helt fantastisk rått/mus/sork/lämmel-fångar hund så skrik bara till om ni vill låna henne; hon gör soprent på nolltid! :-)

    SvaraRadera
  2. Vi har hört många som fått problem med möss i husbilen! Vi tror att de var på visit i vår bil förra vintern också, men de hann bara gnaga lite på en gammal trasa i ett skåp... Det man är mest rädd för är att de ska gnaga sönder elektriska kablar. Har hört att det inte går på försäkringen heller...
    Kika gärna förbi vår husbilsblogg förresten:
    http://www.freedomtravel.se

    SvaraRadera
  3. "Man trodde ju i sin enfald att en husbil av 2010 års modell skulle vara hyfsat isolerad, men icke." skrev du.
    Min blixttanke var ju: Isolerad mot möss? VAD isolerar mot möss? Inte ens ett hus, ju? Jo betonghus kanske? Tegelhus? Men jag har inte sett vare sig betongbilar eller tegelbilar, har du?
    ;-)
    PS. Måste som sagt, välja "Anonym" :-( DS

    SvaraRadera
  4. Alltså...Jag ovan (pil upp :-)) är HildaPilda, ju...

    SvaraRadera
  5. Mwoahahaha, nä VAD isolerar mot möss. I stort sett inget, det vet jag nog. Men det vore förbaskat bra om den nya dyra husbilen åtminstone hade tätat kring genomföringar för ledningar, att skarvar etc var täta, att friskluftsintaget hade ett galler som gick hela vägen ut mot kanterna, t.ex. Såna småsaker. Sen att vi ändå får se till att det inte finns mat tillgänglig, att vi får sätta ut fällor och ha ljudskrämmor kan man väl ta. Huvudsaken är ju att de inte har autostrada rätt in!!

    SvaraRadera
  6. Du borde testa en ultraljudsskrämma: http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Ratt-och-Musskramma- funkade för mig..

    SvaraRadera